Werken in het onderwijs kan er vaak chaotisch aan toe gaan. Tijdens het lesgeven, maar ook tijdens de rest van je werkdag. Naast de hoofdtaak van het lesgeven, blijven er een hoop ‘randtaken’ over. De werkdruk is hoog, en van alle kanten wordt er iets van je verlangd, als professional in het onderwijs. Soms zelfs zozeer, dat het je beperkt in je hoofdtaak: onderwijzen of zorgen dat er goed onderwezen kan worden. Tijd voor meer assertiviteit in de klas.
Het was een studie van de Universiteit Utrecht, in opdracht van CNV onderwijs die aantoonde dat het daadwerkelijk slecht gesteld is met de werkdruk voor docenten en andere onderwijsprofessionals. De secundaire functie-taken waar zij mee te maken krijgen zijn de grootste veroorzaker van de te hoge werkdruk:
- Een overdaad aan overleggen
- communicatie met ouders en andere derden,
- een hoop nakijkwerk, buiten de lestijden,
- het voorbereiden van lesmateriaal en lessen,
- het maken en invullen van leerplannen, rapportages en andere administratieve werkzaamheden…
- …Om er maar een paar te noemen.
Allemaal taken die uiteraard bijdragen aan je functie, maar die je vaak ook weghouden bij de kern van wat je doet: leerlingen onderwijzen en ondersteunen. En die je soms zelfs weghouden van vrije avonden en weekenden.
Zonde, want dat hoeven ze niet te doen.
Wat als er een mogelijkheid is om die taken dan niet qua hoeveelheid, maar wel qua tijd in te dammen? Wat je nodig hebt om je functie goed te vervullen én de controle te houden over je tijd en werk-privé balans, is assertiviteit.
Assertiviteit in de klas
Om je vak goed te kunnen (blijven) uitoefenen, moet je als docent of andersoortig onderwijs professional slim leren omgaan met die werkdruk. De touwtjes zelf in handen nemen, om je planning en tijd te bewaken:
Zorgen dat dat wat jij belangrijk acht in je functie, (goed) uitgevoerd kan worden – en de bijzaken bijzaken blijven.
De verwachtingen van leidinggevenden, ouders en andere relevante partijen managen én jullie relatie gezond houden.
Je eigen planning en persoonlijke grenzen bepalen en bewaken, zodat overuren en overload weer een uitzondering in plaats van een regel worden.
Overzicht en controle in de chaos, zoals je dat tijdens je lessen ook graag hebt, binnen én buiten het klaslokaal. Dat is wat je wil.
En dit is hoe je dat voor elkaar krijgt:
Cursus assertiviteit in de klas
Omgaan met je hoge werkdruk is een kwestie van je planning zelf beheren en je tijd zelf bewaken. Na een zorgvuldige intake, om je trainingsdag nog meer toe te spitsen op jouw persoonlijke pijnpunten en leerdoelen, leer je assertief communiceren en handelen – in onze 1-daagse assertiviteitstraining*:
- Je grenzen bepalen, en je grenzen aangeven aan anderen.
- “Nee” zeggen wanneer nodig.
- Op een effectieve manier feedback geven, en op een constructieve manier feedback ontvangen,
- Conflicten hanteren en discussies voeren die tot een gezamenlijk gewenste uitkomst leiden.
- Krachtig en overtuigend overkomen, tijdens het lesgeven en daarbuiten.
- Zeggen wat je denkt én gehoord worden.
Met als belangrijkste effect: je beroep optimaal uitoefenen, met plezier, voldoening én met genoeg energie aan het eind van de dag om je privé- net zo leuk te houden als je werkleven.
En die aanpak en uitkomst geldt voor elk soort professional in het onderwijs: hogeschooldocent, vakdocent middelbare school, teamleider, Remedial Teacher, onderwijsassistent, cursuscoördinator, leerkracht basisschool, huiswerkbegeleider, sectorhoofd, cursistenbegeleider, decaan, universitair docent, cursistenbegeleider, rector secundair onderwijs, Intern Begeleider, praktijkopleider, enzovoorts.
*de open training assertiviteit richt zich niet speciaal op situaties in de klas maar op assertiviteit in het algemeen. Wanneer de training in-company geboekt wordt bij jullie op school (of binnen jullie stichting) dan wordt het programma wel toegespitst op schoolsituaties
Aankomende cursus data
Zet nu de eerste stap voor meer rust en gelukAssertiviteit in de klas mét coaching
Wil je meer dan een één-daagse cursus assertiviteit in de klas? Met een persoonlijke assertiviteitscoach ga je aan de slag om nog meer stappen te zetten naar optimaal resultaat, volledig toegespitst op jouw situatie en persoonlijke ontwikkeling.
Ervaringen van onze cursisten
Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.Het was weer super leuke en leerzame dag. Ik ben meer bewust geworden van eigen valkuilen maar vooral het verschil kunnen zien tussen de mening en feiten!
Ik ben weer een geweldige ervaring rijker en kan ik meteen beginnen te oefenen met goed feedback te geven!
Super interessant! Weer wat geleerd.
Hartelijk dank!
Er zat een goede afwisseling in de training. De voorbereiding vooraf hielp mij ook om al de stap te maken naar de cursus.
Fijn om na een aantal onderwerpen stil te staan met welke tip je als eerste aan de slag gaat.
Het programma werd goed begeleid met genoeg pauzes. De tutor maakte persoonlijk contact met elke deelnemer, maakte tussentijds mooi samenvattingen van de stof en gaf enorm veel praktische tips (met een goede uitleg om het ook daadwerkelijk te implementeren)
Een zeer zinvolle en waardevolle dag waarin de theorie heel duidelijk besproken werd en gelinkt werd met de praktijk. Praktische tips en voorbeelden. Een zeer fijne trainster die goed aanvoelde waar het om draaide in de praktijk bij de cursisten en hier goed op in kon spelen!
Echt de meest nuttige training sinds jaren. Hier heb je echt wat aan, zin om dit alles toe te passen.
Ik had een geweldige trainer (Patrick vd Gulik) die zoveel enthousiasme voor de training en zijn vak heeft, dat je vanzelf op je stoel gaat stuiteren 🙂
Wat nog veel belangrijker was, is het gevoel van veiligheid dat vanaf het begin van de dag opgebouwd werd. Hierdoor konden mijn medecursisten en ik de oefeningen met zoveel mogelijk inzet uitvoeren, waardoor we het maximale uit de training konden halen.