Assertief communiceren: taalgebruik

Wie assertief is, maakt zijn meningen en gevoelens aan anderen duidelijk. Daar hoort onder anderen het praten in de ik-vorm bij. Op die manier ben je je beter bewust van je emoties en is het makkelijker voor anderen om zich in jou te verplaatsen en hun gedrag aan te passen. Ook voorkom je dat je op die manier anderen bekritiseert, beschuldigt of veroordeelt.

Dit klinkt misschien logisch en makkelijk, maar dat is het niet. Wie heeft niet eens een uitspraak als ‘Iedereen vindt dat je lui bent’ gebezigd? Dat is niet bepaald een assertieve manier van communiceren. Door je achter de gedachten of uitspraken van anderen te verschuilen, hoef je zelf geen verantwoordelijkheid te nemen voor je uitspraak.

Zinnen die een assertief persoon gebruikt

Communiceren is een sterk punt van assertieve personen. Ze laten niet over zich heen lopen en zeggen wat ze voelen. Ze geven anderen nergens de schuld van, maar nemen de verantwoordelijkheid. Heb je hier moeite mee, dan is er een handige truc: verander je taalgebruik en je zult zien hoe je vanzelf assertiever wordt . Hieronder enkele voorbeeldzinnen die je zelf in de praktijk kunt gebruiken.

  • Nee, sorry. Daar heb ik geen zin in.
  • Kun je dat nog eens herhalen?
  • Ik denk daar graag even over na.
  • Ik geef daar liever geen antwoord op.
  • Ik zou willen voorstellen dat we…

Bij assertieve communicatie hoort ook positief taalgebruik. Tuurlijk, je kunt ‘nee’ zeggen tegen verzoeken, maar je hebt een positieve houding. In plaats van ‘Het kan me niets schelen’ zeg je duidelijk wat je vindt: ‘ik ga’ of juist ‘ik ga niet.’

De gebroken grammofoonplaat

Heb je het gevoel dat je niet gehoord of niet serieus genomen wordt? Geen probleem; gebruik de broken record-techniek om je verzoek duidelijk over te brengen. Net als bij een kras in een elpee, waardoor de naald overslaat en steeds hetzelfde stukje muziek laat horen, herhaal jij op rustige en geduldige toon jouw boodschap. Het vergt enige oefening, maar de resultaten zijn verbluffend!

X