Wat doe je als een peuter vervelend wordt? Dan behandel je hem als een peuter. Zo werkt het ook met je ‘horrible boss’ wanneer deze zich op peuter-achtige wijze gedraagt. Een goede manier om het volwassen mens in hem terug naar boven te halen is de CALM-techniek.

Bazen, managers, CEO’s, geef ze een naam: ze kunnen zich stuk voor stuk behoorlijk niet-assertief gedragen. Kinderachtig. Peuter-achtig, zelfs.

Met passief-agressieve sneren die je naar je hoofd krijgt geslingerd, opschepperij, plagerijen,  onrealistisch hoge eisen (“Ik wil het en ik wil het nu!”), impulsieve en wispelturige acties (“Kom, we gooien het gewoon eens over deze boeg”), stijfkoppigheid en niet voor rede vatbaar zijn, agressief territoriaal gedrag (“Dit is mijn klant” of “Dat is jouw probleem”), onvoorspelbare woede-aanvallen, verwachting van wonderen, constant om aandacht en bevestiging vragend of gewoon veel gezeur en geklaag.

Het zijn allemaal manieren waarop je baas zich (plotseling) als peuter kan manifesteren.

Of misschien heb je zelfs te maken met nog veel ergere en extremere situaties, zoals te zien was in ‘Horrible Bosses’:

Waar komt die peuter vandaan?

Hoe extreem of absurd je baas-situatie ook is, het is niet uniek. Een baas die plotseling kan omslaan van normaal volwassen persoon tot onredelijke peuter komt vaker voor dan je denkt. En dat is, psychologisch gezien, ook best te verklaren. Ze staan namelijk vaak onder grote druk en worden gemakkelijk getriggerd.

De trigger is, net als bij peuters, meestal stress en gebrek aan controle. Wanneer ze controle over een situatie verliezen kunnen heel normaal ogende bazen zich plotseling ontzettend onverantwoord gaan gedragen.

Ze zijn gewend om te krijgen wat ze willen, gebaseerd op hun machtspositie en ervaringen uit het verleden. Is het een keertje anders, en is er ook nog veel druk en stress mee gemoeid, dan kan het allemaal heel gauw uit de hand lopen. Dan komt de peuter naar boven.

Hoe krijg ik hem weer weg?

Het is soms lastig, maar het kan gedaan worden: de peuter je kantoor uitjagen en er een assertieve baas voor in de plaats terugkrijgen.

Jij bent namelijk de enige die de situatie kan veranderen. Je baas gaat namelijk niet vanzelf veranderen, of überhaupt inzicht in zijn eigen gedrag krijgen – tenzij jij handelt.

Robert Hosking, directeur (ja, baas, dus) van OfficeTeam, zegt precies hoe het zit: “Het is onmogelijk om de acties van je baas onder controle te houden, maar je kunt in elk geval veranderen hoe jij erop reageert.”

Hoe die reactie er dan uit moet zien? CALM. Nee, niet ‘kalm’, maar CALM: een techniek die ontwikkeld is door Lynn Taylor, werkplek-expert met een specialisatie in de verhouding tussen werknemer en werkgever. C-A-L-M, dus. Een makkelijk te onthouden acroniem dat staat voor de 4 dingen die je (gecombineerd) kunt doen om de peuter de deur uit te krijgen:

De CALM-techniek

COMMUNICEER

Houd de lijntjes tussen jou en je baas altijd open. Sluit je niet voor hem en zijn peutergedrag af, maar houd de interactie juist gaande. Blijf open, eerlijk en oprecht. Erken dat je hoort wat hij zegt, wilt of deelt.

“Oké, je wil het nu toch over die boeg gooien. Ik snap wat je bedoelt.”

ANTICIPEER

Houd je niet afzijdig, maar spring erin. Niet om het vuurtje aan te stoken, maar om met oplossingen te komen. Handel meteen wanneer je onraad ruikt, benader je baas, blijf assertief en kom met oplossingen voor het probleemgedrag dat je ziet.

“…Ik snap wat je bedoelt. Maar denk je niet dat die benadering mogelijk wat wispelturig overkomt? Ik ben ervan overtuigd dat het bij deze klant beter is om vast te houden aan het originele plan, in plaats van de hele boel omgooien.”

LACH

Humor is altijd een goede afleidingsmanoeuvre. Zeker wanneer spanningen hoog oplopen, is dit de sleutel tot een sisser. Een grap haalt de druk van de ketel en haalt muren tussen jou en je baas omlaag. Het maakt de doorgang vrij voor (hervonden) assertieve communicatie.

MANAGE

Manage de zaak. Neem zelf de touwtjes in handen en laat van je horen. Manage verwachtingen van je baas en stel je eigen grenzen duidelijk op. Doe het allemaal assertief en diplomatiek, precies zoals jij van je baas verwacht dat hij (of zij) zich zou gedragen. Wees de betere.

“Ik stel voor dat ik de klant nog eens aan de tand voel – en bij hen peil of ze in zijn voor een andere aanpak. Dan kijken we daarna hoe we het definitief aanpakken.”

Vuurtje: gedoofd. Impulsief peutergedrag: onder controle.

En verder: wees mild. “Een slechte baas is nog geen slecht mens”

Je baas mag bij tijd en wijlen een heuze peuter, horrible boss of rechtstreeks Michael Scott (uit ‘The Office’) zijn – hij is en blijft gewoon een mens met gedrags- en communicatieproblemen die kunnen ontstaan bij hoge werkdruk. Je mag hem er nooit persoonlijk op afrekenen, hoe verleidelijk en makkelijk dat ook kan zijn.

“Slechte bazen zijn niet per definitie slechte mensen.”, zegt Robert Hosking. “Meestal zijn bazen gewoon individuen die promotie hebben gekregen omdat ze heel goed waren in de functie die ze daarvóór uitoefenden. Maar dat betekent nog niet dat ze de skills hebben om een goede en effectieve leider te zijn.” 

Het gebrek aan de juiste leider-skills en het peutergedrag dat daaruit voortkomt is een probleem dat je baas zelf moet oplossen, maar waar jij het verschil kunt maken door hem CALM te benaderen en hem zo mogelijk de ogen te openen over zijn eigen gedrag. Lukt dat niet, dan heb jij in elk geval het beste gedaan dat je voor jezelf en voor je baas had kunnen doen.

Wat je trouwens ook nog kunt doen… Schuif dit artikel eens onder de neus van je baas: dé 5 skills van een goede leider. Kan-ie zelf ook aan de slag met zich verbeteren, dan zou de hele CALM-benadering niet eens nodig zijn. Hypothetisch gesproken.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog