Of je nu lijdt aan ‘glossofobie’ (de angst om te spreken in het openbaar) of een echt podiumbeest bent; een goede boodschap helder en duidelijk presenteren blijft lastig. Je wilt je publiek overtuigen. De manier waarop je dit doet is door gebruik te maken van storytelling. Van wie kun je dat nu beter leren dan van de stille kracht achter de meester himself; Jon Favreau, de speechschrijver van Obama.

Een presentatie bijwonen is saai, wees eerlijk. Vaak is het niet meer dan een update over hoe het eraan toegaat, wordt er allerlei data genoemd en weet jij na een uur al niet meer waar het over ging. Het verhaal is niet blijven hangen en dat is natuurlijk wel het doel van een goede presentatie.

Er is online ontzettend veel te vinden over de manier waarop je moet presenteren; van lichaamstaal tot hoe je het publiek moet aankijken. Een geslaagde presentatie is echter niet alleen afhankelijk van de wijze waarop jij jezelf neerzet; wat je zegt is even belangrijk. Een goed verhaal is namelijk het halve werk, vooral als spreken in het openbaar niet je sterkste punt is.

Presenteren: “Fact tells, story sells” – verkoop een beleving

Barack Obama wordt gezien als een van de beste sprekers van onze tijd. De stille kracht achter de beroemdste speeches van Obama is echter Jon Favreau. Uitgeroepen tot een van de meest invloedrijkste mensen ter wereld, werkte hij acht jaar aan de zijde van Obama.

Wat maakt de speeches van Obama dan zo goed? Natuurlijk is hij een geweldige spreker, gebruikt hij graag humor en metaforen; maar hij vertelt een verhaal. De speechschrijver Jon Favreau schrijft geen bombastische speeches vol politieke taal waarin alleen maar de prestaties worden benoemd. Hij verkoopt mensen een beleving; hij maakt gebruik van storytelling.

“If there is anyone out there who still doubts that America is a place where all things are possible; who still wonders if the dream of our founders is alive in our time; who still questions the power of our democracy, tonight is your answer.”

Storytelling houdt in dat je je boodschap door middel van een verhaal vertelt. Je boodschap heeft, net als een verhaal, een duidelijk thema, een hoofdpersoon, een conflict en een plot. Door gebruik te maken van storytelling tijdens het presenteren, breng je je boodschap op een duidelijke manier over. Je publiek denkt: “Ja, dat heb ik ook!”, of: “dat had mij ook kunnen gebeuren.”

Misschien heb je überhaupt al moeite om een presentatie te geven, maar zodra je je verhaal op deze manier tackelt ben je al halverwege. Je publiek is sneller geneigd je presentatie goed te vinden zodra ze niet alleen droge stof voorgeschoteld krijgen, maar een verhaal. Dat geeft jou de ruimte om te focussen op het presenteren zelf. Probeer storytelling eens te verweven in je volgende presentatie. Je zult merken dat het spreken minder angstaanjagend is én het je boodschap drastisch verbetert;

5 manieren waarop storytelling je presentatie verbetert

Je vindt het al niet leuk om te moeten presenteren voor een grote groep mensen, maar zodra ze beginnen te geeuwen, zinkt de moed nog verder in je schoenen. Je wilt de aandacht van het publiek erbij houden en met die saaie grafieken haken ze al snel af.

Door gebruik te maken van storytelling zodra je moet presenteren, zul je merken dat je publiek eerder op het puntje van haar stoel gaat zitten. Op de volgende 5 manieren kan storytelling je helpen bij jouw boodschap:

1. Het betrekt je publiek erbij

Mensen vinden het fijn om ergens deel van uit te maken; ze willen betrokken worden bij een groep. Door gebruik te maken van storytelling, laat je het anderen ‘meebeleven’. Het nodigt de toeschouwer uit om mee te denken of te reageren.

2. Het laat je publiek zich ermee identificeren

Niemand identificeert zich met saaie getallen, maar zodra iets in verhaalvorm wordt verteld, gaan we automatisch betekenis eraan geven en het betrekken op onszelf. Zo wordt een onderwerp opeens een stuk interessanter én blijft het langer hangen.

3. Het zorgt voor entertainment

Abstracte ideeën en droge stof kunnen iets al snel oninteressant maken. Laat de feiten tot leven komen; je wilt je publiek niet alleen informeren, maar ook verleiden en amuseren. Door het gebruik van storytelling kun je dit bereiken.

4. Het maakt de informatie overzichtelijker

Een datadump kan er voor zorgen dat we niets ervan onthouden, jammer van je presentatie dus. Door informatie in verhaalvorm te vertellen zorg je ervoor dat je publiek de gebeurtenissen beter kan ordenen in hun hoofd. Het gebruiken van een verhaallijn schept rust en creëert overzicht.

5. Het maakt je verhaal menselijker

Het rondstrooien van alleen maar feiten kan je presentatie koel en afstandelijk laten aanvoelen. Zodra jij echter een verhaal deelt, moet je je openstellen; dit geeft je publiek inzicht in jouw denken. Op deze manier kun je niet alleen informatie met ze delen, maar schep je tevens een denkbeeldige band met je publiek. Storytelling kan helpen je presentatie een menselijk gezicht te geven.

Storytelling is dus niet alleen een krachtig en effectieve communicatievorm om een boodschap over te brengen; het verbindt mensen. Door je publiek er actief bij te betrekken en zich ermee te laten identificeren, zorg je voor een stukje entertainment. Succesvol gebruik maken van storytelling heeft daarom het volgende nodig;

Presenteren

Anddd…. ACTION! – Doe het zoals in de film

Je hebt die grote klant binnengehaald. – Goed zo. Nu is het echter aan jou om een presentatie te houden waarop je het plan van aanpak gaat voorleggen aan je afdeling. Je zou dit stapsgewijs kunnen doen en los kunnen gaan met bullet points, maar gegarandeerd dat al na een paar minuten iedereen verveeld is. “Ik wilde deze grote klant binnenhalen… en dat is me gelukt.” – Saai. We houden niet van succesverhalen; wij willen spanning!

Je gaat je aanpak verwoorden door middel van een verhaal. Een goed verhaal kenmerkt zich door het gebruik van een spanningsboog. Je zou ook geen boek lezen als je van te voren weet dat er niets spannends gebeurd. Verhalen zonder obstakels zijn namelijk  voorspelbaar. Door contrast te gebruiken tijdens het presenteren, prikkel je de toeschouwer. Een goed verhaal bevat het verschil tussen verwachting en resultaat.

In boeken en films wordt hier ook gebruik van gemaakt. Het ‘piramidemodel van Gustav Freytag’ wordt hier veelal voor gekozen. Deze grafiek toont de spanning en obstakels aan die naar voor komen in een verhaal.

Presenteren

Men begint met het Startpunt (1); alles is nog rustig en verloopt zoals het hoort. Opeens gebeurt er onverhoopt iets waardoor het in de soep loopt; het Keerpunt (2). De spanning bouwt op tot een Climax (3). Hoewel je dacht dat alle hoop verloren was, blijkt het toch goed te komen, maar het was kantje boord. Het verhaal wordt rustig afgebouwd en alle losse eindjes worden aan elkaar geknoopt in de Ontknoping (4). In het Slot (5) eindigt het verhaal.

Een groot deel van storytelling bestaat uit, nou ja; het vertellen van een verhaal. En dat doe je dus een startpunt, een dieptepunt, een climax en een afronding in je boodschap te verstoppen. Door deze spanningsboog te volgen, hangt je publiek eerder aan je lippen dan als je droge stof deelt. Om het presenteren helemaal perfect te maken, kun je hiernaast nog gebruik maken van een paar andere goed bewaarde geheimen die Jon Favreau gebruikte bij het schrijven van veel speeches die Obama gaf;

Een Obama-waardige presentatie in maar 7 stappen

Door deze stappen te doorlopen zorg jij voor een presentatie met een goed, doordacht verhaal:

Stap 1. De reden voor je presentatie

Waarom is het belangrijk dat jij deze presentatie geeft? Wil je je collega’s informeren over die nieuwe klant? Misschien wil je ze wel aansporen tot het ondernemen van actie. Het is van belang dat jij weet met welke reden jij straks voor je publiek staat.

Stap 2. De boodschap die je wilt overbrengen

Denk na wat de achterliggende boodschap is die je wilt meegeven. Houdt het luchtig, gebruik humor, maar bovenal; maak het persoonlijk. Neem het publiek mee in je hoofd.

Stap 3. De mensen waarvoor je de presentatie houdt

Zodra je weet voor wie je spreekt, maak je het jezelf makkelijker. Leer je publiek kennen zodat je makkelijker kunt bijdragen aan het gevoel van samenhorigheid.

Stap 4. De opening van je verhaal

Kom direct ter zake. Door een duidelijk begin aan te geven grijp je meteen de aandacht van je publiek. Begin met hoe de situatie was of gebruik een goede metafoor.

Presenteren

Stap 5. De spanning in je verhaal

Laat na de opening het contrast zien; ‘eerst was het…maar toen opeens gebeurde…’. Maak gebruik van de spanningsboog en laat je publiek het gevoel ervaren dat alle hoop verloren is.

Stap 6. De redding

Laat het verhaal samenkomen tot een climax. Terwijl het publiek dacht de situatie hopeloos was, kwam er uiteindelijk toch redding. Door toe te bouwen naar iets positiefs na een negatieve situatie komt er dopamine vrij; je creëert hiermee een gevoel van opluchting bij je publiek.

Stap 7. De afloop van je verhaal

Rond je verhaal af. Zorg dat alle losse eindjes aan elkaar geknoopt worden. Laat je publiek de verandering ervaren van het begin van je verhaal vergeleken met het eind. Rond af door dezelfde metafoor te gebruiken die je bij de opening benoemde om de rode draad door je verhaal extra te benoemen. Lukt het je een verrassend einde eraan toe te voegen dat niemand aan zag komen? – Nog beter.

Zodra jij antwoord kunt geven op de waarom in je boodschap, zul je merken dat je een veel betere spreker zult zijn. Presenteren blijft natuurlijk spannend en plankenkoorts is op vele manieren te overwinnen, maar door storytelling te gebruiken zodra jij weer moet presenteren kun je het omtoveren tot een beleving.  Storytelling verbindt mensen niet alleen, het zorgt ervoor dat je inzet en informatie memorabel blijven.

Meer weten?

Voor een grote groep spreken blijft natuurlijk lastig. Wil jij leren hoe je sterker in je schoenen kunt komen te staan door assertiever te worden? Bekijk dan eens onze 1-daagse cursus ‘Assertiviteit’ en je leert het in minder dan 1 dag!

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog